Bloggarkiv januari 2013
mitt möte med JENS OLOF LASTHEIN
Det är en föreläsning jag går på. En fotografs panoramabilder över världen i öst. Ord berättas med bild och tvärtom. Han öppnar hela sin resa med sitt danska språk. Det vibrerar poetiska viskningar. Han talar om sin uppväxt med en dansk far och en svensk mor. Hans tvåspråkighet beskriver hela hans person. I bilderna är de två språken ett faktum.
Jag sitter där naturligtvis och tolkar allt till mina svar. Fast det inte är svar jag söker så liksom summerar jag allt på min promenad längs med Björkgatan i Delsbo. För visst är det till mig han talar? Hans Kaukasien blir plötsligt mitt. Jag känner samhörighet med hans uttryck, fast jag är tvärtom, möjligen. I mina bilder andas ensamhet och vemod och något naket. Men jag berättar världen genom min kropp. Han berättar världen genom andra. De där två språken går både hand i hand men blir ändå det intressanta. Det är alltid ett motstånd och alltid något nära. Ett nära avstånd möjligen.
I varje bild, minst två möjligheter, i varje bild vägar åt olika håll, ögon som korsas och ser om varandra, hus som delar berättelser, verklighet och fantasi, blyghet med närhet. Hans bilder berättar lek, hans ord berättar om något pågående i hans liv. Hans resor från vardag styr in honom på frågor om inuti. Alla bilder på män är han själv, flickorna - de små barnen i deras mammas skor, ser nästan alltid rakt på honom. "Leka med mig?" Allting presenteras enligt honom själv i huller om buller. Men jag går på lina. En tydlig röd tråd. Bilderna får mig att se upp. Han beskriver hur han går djupare och djupare in i sig själv när han väntar på en plats att just det intuitiva ska promenera förbi. Mannen med mustaschen och gul tröja, som går förbi i samma ögonblick den gula bussen passerar. Han talar om att människorna han möter ger honom gåvor. En kråka på en axel. Håriga fingrar.
Och nyckeln till allt är att vara den man är i sina bilder.
Han dricker vodka för att närma sig människor och isolera sig från sin egen självcensur. Det där farliga i oss som alltid begränsar.
Vem är jag? Undrar jag när jag sitter där och omsluts av bilder och ord och av det faktum att mitt i världen sitter jag. Vita havet slår med sina vågor, svarta havet slår lika vilt. Vad är det jag har i mig själv som gör att mitt språk talar just mitt språk. Jag är både ord och bild. Jag balanserar vidare. Jag ser hundarna återkomma, kossorna upprepas. De där 40 bilderna är tagna och allt annat är upprepning. Men det är FANTASTISKA upprepningar han gör. Jag följer nödutgångar i varje fotografi. Möjligheter. Bilderna talar inte om något konkret som tid och plats. Men jag balanserar på röda trådar som drar mig inåt i mig själv.
Jens Olof Lasthein beskriver en plats han stannar till på. Någon människa stannar under tiden för att dricka vatten, någon stannar för att leka med honom, någon passerar snabbt. Plötsligt har han varit där längre än alla andra.
Han har varit där längre än alla andra.
Jag sitter på föreläsningen med papper och penna. Jag undrar över alla lappar jag skriver. Det är som om jag inte riktigt existerar om orden inte får påminna mig. Jag är förtrollad, förförd av tvåspråkiga bilder. Allting sitter samman i mig. Det är som om när han beskriver kriget, så är det inte mitt i eldstriden, nej, det är mitt i mellan, i ögonblicken som alltid pågår. Raserade hus bakom barnet och pappan som strax skall gå och bada med sin rosa badring, gapande ögonblick som gör hål i tiden av ytterligheter. En viss smärta och en viss glädje, möts i samma bild. Jag känner hopp. Och ett hunger. För orden som beskriver att han samtidigt är borta men känner sig mer hemma. Det slår knutar på min ryggmärg - han talar om sanningar. Han tycker att orden är onödiga i mötet med dem han fotograferar. Han vill vara direkt och låta det elektriska som uppstår dansa mellan dem. Ok. Ibland uppstår inte alltid samtycke.
Ordet elektricitet stannar i mig. Det är det som känns i kroppen, adrenalinet, nyfikenheten och den fantastiska leken oss människor emellan. Inte vill man veta allt. Nej, man vill gå som katten och katten och styrka sig runt varandra. Slingra sig i all oändlighet. Både nära och avstånd. Det är någonting som hela tiden fortsätter i hans bilder.
Vad gör jag med alla lappar jag alltid skriver?
Det pågår saker samtidigt i alla bilderna. Lite som min egen teaterregi. Jag står inte ut med bara en enda handling i bild. I en av hans bilder berättas: kärlek, avundsjuka och frihet mellan tre olika relationer.
Det är nog det jag gör med mina lappar.
Så skall det fyllas med själen. Hans ögon möter flickan med den röda klänningens ögon. Direkt kontakt. Det är något förgängligt i varje möte med ändå är det evighet som beskrivs. Kanske gömmer jag mig? Med vetskapen om att jag inte kan fly från mig själv, så låter jag andra möjliga nivåer av kommunikation sjunka in i mig. Den meningen är både ett påstående och en fråga. Jag låter mig försvinna in i rösten och bilden. Kanske hamnar jag någonstans i tystnaden i mig själv. Jag bär en leopardmönstrad tröja och befinner mig plötsligt inuti bilden han visar. Den 9 maj. Och frigörelsen från andra världskriget skall firas. Men jag får inte delta. Jag vänder bort blicken. Det är ofta jag inte får delta.
Plötsligt observerar jag mig själv utifrån. Jag sitter inte på föreläsningen som kursdeltagare. Jag sitter där för att jag vill leka. Jag är mitt i mitt eget bildskapande, möjligen beskriver jag avståndet mellan människor. Just nu kan jag inte ens se andra i mina bilder.
Men kanske allting kretsar kring NÅGON SOM SER MIG. Och i det finns det vackra - det som fortsätter.
hallå!
ett ögonblick världen!
jag vill bara låta mig själv andas lite, designa in mina läppar i det som pågår
för genom språk igen - får jag nyheter
människor möts och vekligheten undrar hur den ska bete sig
en slags berusning
ett uns kraft
nya vägar blir som sköna nödutgångar från svek och avstånd
för jag vill vara nära, fast jag vill vara fri
ett ögonblick världen!
jag är trött på avstånd och lögner
människan och människan inser varandras betydelse, men det går för långsamt
livet väntar inte
livet leker med mitt hår
jag tar mig ur mina sorgbrallor
Kliver i min kjol. Kanske är det när man är mitt i det verkliga livet det känns som overkligt.
Relationer passerar och jag pratar omkull mig själv. Jag blir nästan sugen att knulla med mig själv.
som något som trevar
Du gick nyss med orden och tankarna som fladdrar.
Du ser på mig när jag låter orden rinna. Och tvärtom. Det är ett språk som forskar sig fram.
Och så dina ögon - jag vill se på dig - se dina ögon. Jag upptäcker det precis när du går. När jag följer dig ned för att låsa. När du står på trappan, när jag berättar om krokodiler. Då ser jag - dina ögon.
Det är tisdag och vilken dag som helst egentligen, men en doft ligger kvar i mina rum. Det är en ny doft och din.
söndags sorg
Det är statisk statistik
I mitt kött eldar det liv. Passionen brinner. Jag tror att jag och orden existerar under någons täcke. Inte är det ditt. Jag måste hitta det jag behöver, det finns inte här. Det finns inte där. Men jag ritar en karta för flyktvägar och nödutgångar.
JAG MÅSTE GÅ.
jag måste se saker för vad de är
Du.
Sven
Jag får redan på en sak i taget. Min morsa är en riktigt hemlig person. Undrar varför hon är så hemlig? Är det för att hon är rädd för sig själv brukar jag tänka. Men när jag säger det högt så svarar morsan - Sven du är bara ett barn. Du är alldeles för klok för din ålder.
Och av de orden förstår jag inget. Ja, jag är ett barn. Men jag brukar bli rädd för mig själv, och det är när jag tänker allt möjligt konstigt. I bland tänker jag ju på min farsa som jag aldrig träffat. Och då kan det liksom hoppa in tankar i huvudet på mig som jag inte riktigt bestämmer över. Eller. Fast nej. Jag bestämmer nog.
Idag berättar morsan om när jag var riktigt liten, ungefär fyra, alltså hälften av min ålder, att hon skrev för radio. - Jag skrev några radiopjäser.
Jag blir alldeles stum. Min morsa arbetar på ett hem för gamlingar hon sitter och fikar och liksom gör deras vardag bra...
Och nu får jag veta att min morsa har skrivit radiopjäser! Och hon fick betalt!
Att vara pojk och 8 år är ett hinder för mig. Jag borde vara man och tjäna pengar så morsan fick göra allt det hon vill och kan. Jag minns att vi alltid lyssnade på radion när jag var liten. Alltid P1. Och jag älskade det.
Morsan röker, hon sitter i trädgården och gråter tror jag. Det ser så ut. Hon skriver dagbok. När en cigarett är slut, tänder hon en ny. Jag ser på från fönstret. Kanske ber jag till gud, om det nu finns någon gud.
padded cell
Jag bor i ett madrasserat badkar. Det är för att det finns risk för att jag exploderar.
Jag är en risk för både allmänheten och mig själv. Skriver små lappar som jag fäster på väggen. Lapparna blir ett pussel och det där pusslet blir mitt liv.
Jag skriver bok, Sven 8 år och en annan bok, som jag inte vet vad den heter. Som jag inte vet vad den är. Möjligen är den a padded cell?
När jag nu är inne på celldelningar och förändringar... Ingenting med mig är statiskt, det har jag visst glömt, slutar jag att expandera så självdör jag. Där är jag nu. Ett exempel i en burk på något som självdött.
Du får inte ens närvara och plocka ihop spillror när jag väl exploderat. Kanske får du se på.
alla titlar är upptagna
God morgon världen. Jag förstår att tiden går, på mjölkpaketen är det en ny text igen. "Tom i kolan?"
Ingenting stannar kvar när jag nu sorterar ut det sista som gör mig ofri. En slags trepanering, en slags lobotomering. Jag är kodad via ord från en telefon. Små sms vibrerar in i skallen på mig.
Livet har inget med dig att göra. Jag sitter med en kopp morgonkaffe och skickar sms till min döda pappa. Han svarar inte.
Jag tänker högt och det är fredag.
Fortfarande fredag. Det är så långa de här fredagarna. Som om det vore fler timmar på dygnet. Som om tystnaden vore tystare.
Jag försöker ta reda på vad som är viktigt. Och jag vet inte vad jag kommer fram till. När jag, 37 år gammal var nära att dö - blev livet i sig viktigt. Jag ville verkligen leva. Nu när livet bara pågår så måste det ju behandlas som en gåva i vilket fall. Det är en gåva att leva, så vad är viktigt för mig?
För det som är nog för honom är helt säkert inte nog för henne och tvärtom. Livet sjunger sina verser. Fåglarna hoppar in och ut ur boet.
Jag börjar med boken SVEN 8 år. Det känns viktigt för mig.
Mina barn är inte här denna vecka. Det är tomt utan dem. Jag blir som ett eko mellan väggarna. Rummen blir gigantiska. Orden klingar som istappar.
Blåa spermier.
Jag samlar ord under dagen. Ser på dokumänterer som berättar mönster om mig. Ser döda foster fotograferas. Mönstret är att jag går på höger sida om vägen när jag går till affären, när jag går hem går jag på motsatt sida. Från himlen gör det en cirkel utan att jag vet om det. 250 miljoner blåa sperimer letar sig fram. Och allting börjar med en kyss. Ut ramlar barn och celler delas och liv existerar och dör om vartannat.
Kanske allt liv kan förklaras så lätt. DET BÖRJAR MED EN KYSS.
Jag önskar veta något jag inte vet. Önskar se något jag aldrig sett. Jag vill mer än nog! Jag kan inte leva om jag inte har ett äventyr att se fram mot. Som någon slags skönhet beskriver konsten en verklighet som vi aldrig riktigt kan ta del av. För det som pågår inuti, det som tänks, det som darrar innan det sägs. Det finns aldrig.
Just där vill jag vara.
- 1 av 2
- ››


